หน้าแรก > Witoonp Talk > การตลาดกับสังคมออนไลน์

การตลาดกับสังคมออนไลน์

เมืองไทยได้ทำความรู้จักกับ Social Network ผ่าน hi5 เว็บสังคมออนไลน์ที่ได้รับความนิยมมากที่สุดในไทย แต่ในตลาดโลกคนที่ได้อันดับหนึ่งในเรื่องของ Social Network คือ facebook.com ครับ

สำหรับการทำตลาดกับ Social Network ในบ้านเรายังไม่ปรากฏให้เห็นอย่างเป็นรูปธรรมนะครับแต่ในต่างประเทศเค้าทดลองกันไปหลายที่แล้ว แม้แต่ตัวผมเองยังเคยฝันๆเกี่ยวกับเรื่องการทำตลาดกับ hi5 อยู่เหมือนกัน

เพราะมันน่าจะเป็นอะไรที่ลงตัวมากทีเดียว กับการระบุตัวตนของผู้รับข่าวสารได้ขนาดนั้น มันประยุกต์กับ CRM ได้อย่างดีเลยทีเดียว เผลอๆ เราทำตลาดไป อาจจะได้ Brand Ambassador โดยไม่ต้องจ่ายเงินเลยสักบาทก็เป็นไปได้

แต่กระนั้นก็ตาม มีคนชอบ ก็ต้องมีคนไม่ชอบเช่นกัน

ในเว็บบล็อกชื่อดังเจ้าหนึ่ง คือ http://www.seobook.com ชื่อก็บอกยี่ห้อแล้วว่า เว็บนี้เชี่ยวชาญด้านไหน

บทความนี้เขียนโดย นาย Peter Da Vanzo ครับ (http://www.seobook.com/user/peterd)

เค้ามีข้อสังเกตว่า การทำตลาดกับ Social Network เป็นอะไรที่มัน waste of time โดยมีเหตุผลแจกแจงเป็นข้อๆ ตามลำดับดังนี้ครับ

  • Traffic Is Not An Asset, Traffic Is A Cost ส่วนนี้ผมมองว่าเป็นทัศนคติส่วนตัวมากๆ ไม่ขอแปลนะครับ จะยกเอามาดื้อๆเลยว่า เค้าคิดแบบนี้ครับ

    • This is a truth of the Internet: When traffic comes to your site without focused intent, it bounces. 75% of all unfocused visitors leave within three seconds.Any site, anywhere, anytime. 75% bounce rate within three seconds. By unfocused, I mean people who visit via Digg or Stumbleupon or even a typical Google search…..”I’m just looking,” is no fun for most retailers. Yet they continue to pay high rent for high-traffic locations, and invest time and money in window displays. Very few retailers lament all the traffic that walks by the front door without ever walking in. A long time ago, they realized that the shoppers with focused intent are far more valuable. Smart retailers work hard to get focused people to walk in the door and to keep the riff raff walking on down the sidewalk.”.
  • Uncontrolled Message

    • ส่วนนี้ ผมมีความเห็นตรงกันกับเค้าครับ คือการตลาดแบบเดิมที่เรารู้จักกัน เรามีความจำเป็นต้องควบคุม Message ให้เป็นไปในทิศทางที่เราต้องการสื่อสาร แต่ถ้าเป็นใน Social Network เราไม่สามารถไปกำกับ message ที่แต่ละคนจะพูดถึง สินค้าได้เลยครับ Peter บอกแบบนี้ครับ
    • It is difficult to control the message. Released into the wild of social networks, the message can just as easily result in negative effects as positive ones.
  • Branding Is Often An Excuse For Failed Marketing Campaigns

    • อืมม ค่อนข้างจะเป็นทัศนคติส่วนตัวจังเลยครับ เอามาให้อ่านโต้งๆละกัน
    • Return on brand spend is very difficult to measure, and even more difficult to isolate in a channel such as online social media marketing. Did visitors remember our brand? Did it affect their future buying decisions? Was the brand association positive or negative?Who knows?If you’re thinking of engaging a social media marketer, and they use brand building as a metric, ask them to explain how they will demonstrate an increased, favorable level of brand awareness. If they mention traffic numbers, ask them how that squares with my first point “Traffic Is Not An Asset, It Is A Cost”.

      To my mind, any commercial endeavor must ultimately come back to revenue.

  • Level Of Interaction

    • peter มองว่า Social Network เป็นอะไรที่คล้ายๆงานปาร์ตี้น่ะครับ คือทุกคนเข้ามาเพื่อสนุกสนานกัน ไม่มีใครเข้ามาเพื่อดูโฆษณา หรืออะไรเกี่ยวกับธุรกิจแบบนั้น เพราะฉะนั้น การทำตลาดบนปาร์ตี้ มันค่อนข้างจะ Fuzzy and Indirect
  • Time การทำตลาดบน Social Network

    • ใช้เวลานานเกินไป อันนี้ส่วนตัวโนคอมเมนท์ครับ เพราะไม่เคยทำ ไม่เคยเห็นตัวอย่างในไทย

  • Rampant Stupidity & Useless Distractions

    • ประมาณว่า จะคาดหวังอะไรจากการทำตลาดบน Social Network ทุกคนในนี้ จะคาดหวังว่าคนในนี้จะมานั่งชมสินค้าของคุณอย่างแน่นอนคงไม่ได้
    • Are people going to then talk about Sprite in a way that would increase the sales of Sprite? Really? I can barely imagine this would work for a teen audience. Such an approach has no chance with an adult audience. Keep in mind that most people who are heavily active on generalist social network sites are likely to fit in the 15-25 year old range, although there is evidence to suggest this age range might be changing. Look at it this way – how many stories about hip-replacements ever make it top the top of Reddit?There are a lot of messages that just aren’t going to work on social media. Wrong time, wrong place.
  • Difficult To Scale

    • ข้อนี้จริงครับ เป็นทั้งจุดดีและจุดเสียของ Social Network เลย เนื่องจากเราไม่สามารถ scale ความครอบคลุมกลุ่มเป้าหมาย ของเราได้เลย เพราะมันกระจายไปทั่วไงครับ ในโลก off line แม้แต่ TV เรายังควบคุมพื้นที่ออกอากาศได้(อเมริกา) หรือควบคุมเวลาออกอากาศได้ เพื่อให้ตรงกลุ่มเป้าหมาย แต่ถ้า Social Network คุณควบคุมได้ยากครับ

ก็เป็นอีกหนึ่งความคิดจาก กระทาชายนายหนึ่ง ที่เรียกตัวเองว่า

Search marketing consultancy, research, and writing. Full-time search marketing operative since 2001.

อ่านแล้วก็คิดกันเล่นๆดูนะครับ ส่วนตัวผมเอง ไม่ได้เห็นด้วยกับบทความ 100% ผมว่า Social Network ยังมีประโยชน์กับการตลาดมากนะครับ  แต่ส่วนที่ peter เค้ามองก็เป็นประเด็นที่น่าสนใจไม่นอ้ยทีเดียว…..


ัางอิงจากเว็บ : http://www.seobook.com/social-media-marketing-waste-time

หมวดหมู่:Witoonp Talk ป้ายกำกับ:,
  1. ยังไม่มีความเห็น
  1. No trackbacks yet.

ใส่ความเห็น

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Connecting to %s

%d bloggers like this: